Prvým januárom teda už od roku 2014 bežia celosvetové kampane, ktoré vyzývajú ľudí skúsiť na 30 dní vegánsku stravu. Keď v prvom roku sa oficiálne prihlásilo do tejto výzvy 3.300 ľudí, minulý rok to už bolo viac ako 700.000. Ale toto číslo určite nie je konečné, pretože po celom svete sa ľudia do výzvy zapájajú aj bez toho, aby sa oficiálne registrovali na stránke www.veganuary.com. Počas celej dekády vzniklo niekoľko desiatok partnerských organizácii v rôznych krajinách sveta, ktoré šíria princípy veganuára a realizujú aktivity na zvýšenie povedomia o vegánskej strave.
V roku 2023 podporilo kampaň mnoho celosvetovo uznávaných osobností, vrátane Billie Eilish, ktorá dopomohla hashtagu #veganuary k astronomickým číslam v zobrazeniach - na známej sociálnej sieti TikTok bol zobrazený viac ako 894 miliónov krát. Veganuár je dobrou správou pre ľudí aj v tom, že sa výrobcovia snažia práve k januáru priniesť novinky vo vegánskych produktoch. A nekončí to iba pri produktoch. Rovnako začali reagovať aj reštaurácie. Či už počas mesiaca január ponúkajú širšiu ponuku vegánskych jedál, alebo otvárajú vegan pobočky. Veganuár už neobchádzajú ani veľké nadnárodné fast food značky ako Burger King, Subway, McDonalds, či Dunkin Donuts, ktoré sa prispôsobili trendu a žiadneho vegána svojou ponukou určite nesklamú. Zakladateľ hnutia Veganuary, Matthew Glover, sa však vyjadril, že taký posun v ich kampani vôbec neočakávali: "Keď sme vytvorili Veganuár, mysleli sme na jednotlivcov. Nemysleli sme na podniky, maloobchodníkov, výrobcov a reštaurácie."
Aj napriek stále väčšiemu záujmu o Veganuár a celkovo vegánske stravovanie však počas roka 2023 prišlo k zmenám v spotrebiteľskom správaní. To sa podľa výsledkov predaja ukázalo najmä pri predaji chladených a mrazených mäsových alternatív. Ukazuje sa, že spotrebiteľ sa začína viac zaujimať o zloženie produktov. Zdravotné obavy z ultra-spracovaných potravín, ktorými mnohé moderné náhrady rýb, mäsa a mliečnych výrobkov sú, vedie čoraz väčšiu skupinu vegánov k tomu, aby sa im vyhýbali a varili tradičnejšie jedlá s použitím strukovín a zeleniny.
Spotrebiteľské obavy sa však ukazujú ako nie celkom opodstatnené. Časopis FUTURE FOOD v roku 2022 publikoval recenziu, ktorá skúmala až 43 štúdií o vplyve rastlinných alternatív mäsa na zdravie a životné prostredie. Tieto štúdie potvrdzujú to, že spôsobujú nižšie úrovne emisií skleníkových plynov ako mäso, vyžadujú oveľa menej pôdy a vody a spôsobujú menšie znečistenie životného prostredia. Majú lepší nutričný profil a sú prospešné či už pri chudnutí, alebo pri budovaní svalovej hmoty. Faktom je aj to, že oslovia milovníkov mäsa, pretože často nie je cítiť rozdiel v textúre, či chuti daného produktu. Autori recenzie dospeli k záveru, že rastlinné náhrady sú najefektívnejším spôsobom, ako znížiť dopyt po mäse a mliečnych výrobkoch.
Je úžasné sledovať, ako sa Veganuár "efekt" šíri svetom stále viac a viac. Nie je to však šprint na 100 metrov. Je to skôr beh na dlhú trať. Bude trvať ešte roky, kým nastane signifikantný posun v myslení väčšiny ľudí, či už z hľadiska zdravia, alebo z hľadiska ochrany planéty. Nie každý však má práve etický dôvod. Pomerne veľkej skupine vegánov ide o zníženie negatívneho vplyvu na životné prostredie, ale mnoho vegánov sa pre alternatívne stravovanie rozhodlo z ich vlastného presvedčenia, aby sa cítili lepšie. Na otázku "Prečo sa tak rozhodli" potom príde odpoveď "Cítim sa lepšie, ľahšie. Mám oveľa viac energie. Moja pleť je čistá, moje vlasy zdravé. Cítim sa lepšie ako človek."
Akýkoľvek dôvod za rozhodnutím stať sa súčasťou vegánskej komunity, či prijať výzvu počas mesiaca január máte, vieme, že to má pozitívny vplyv a to je na tom to najkrajšie. Nevzdávajte to. Lebo mnohí ľudia, ktorí začali veganuárom, pokračovali aj ďalej. Vegánstvo sa stalo každodennou súčasťou ich životov, našli si ten svoj smer, svoje obľúbené jedlá, či už si ich pripravujú doma sami, alebo navštevujú miestne reštaurácie, či využívajú donáškové služby.
Aj my vo FUTU sme sa zapojili do VEGANUÁR výzvy. Pripravili sme si pre vás počas celého mesiaca výhodné vegánske balíčky. Nájdete ich kliknutím TU
Sledujte nás aj naďalej a dozviete sa o našich vegan novinkách, ktoré pre vás pripravujeme.